Home Novosti Lokalno U subotu se obilježava Europski dan logopedije

U subotu se obilježava Europski dan logopedije

U subotu, 6. ožujka obilježava se Europski dan logopedije. Tim povodom, logoped u Domu zdravlja Metković Ante Ujdur poslao nam je zanimljiv tekst koji prenosimo u cijelosti. 

 

U subotu, 6. ožujka obilježava se Europski dan logopedije. Tim povodom, logoped u Domu zdravlja Metković Ante Ujdur poslao nam je zanimljiv tekst koji prenosimo u cijelosti. 

Krovna udruga europskih logopeda (European Speech and Language Therapy Association-ESLA) svake godine 6. ožujka obilježava Europski dan logopedije. Ovaj dan se i u našoj zemlji redovito posvećuje određenoj problematici iz područja jezično-govorno-glasovne komunikacije. Tema ovogodišnjeg Europskog dana logopedije je „Telepraksa i digitalne tehnologije“.

Od pojave virusa COVID-19 i proglašenja mjera za suzbijanje pandemije mnogi su korisnici ostali bez redovitih vježbi i podrške uživo. Kako bi se prebrodile nove okolnosti u kojima živimo i kojima se svakodnevno prilagođavamo, a korisnicima se omogućile redovite aktivnosti uvela se intenzivnija telerehabilitacija na daljinu i on-line savjetovanje. Ovaj vid rada uz uvažavanje potrebne razine kvalitete  ne može u potpunosti zamijeniti dijagnostički i terapeutski rad uživo, ali roditelji i djeca mogu dobiti smjernice i zanimljive digitalne materijale za rad kod kuće. Suradnja stručnjaka i roditelja na ovaj način omogućuje nesmetani razvoj vještina i sposobnosti djece, a razne on line platforme  i aktivnosti mogu biti mjesto dijeljenja i prikupljanja znanja i iskustva. Teleterapija ima ciljeve koji su zadani i u klasičnoj terapiji, mijenja se samo način i metode dolazaka do njih. Svaku teleterapiju potrebno je prilagoditi djetetu, njegovim potrebama i interesima, pripremiti materijale, ostvariti dobru suradnju i komunikaciju s roditeljima i održati dijete aktivno i motivirano. To često nije lako.

Pojam telepraksa ili telerehabilitacija odnosi se na provođenje rehabilitacijskih, savjetodavnih i dijagnostičkih postupaka uz pomoć suvremenih informacijskih i video komunikacijskih tehnologija kada su korisnik i terapeut razdvojeni i nisu u istom prostoru. U provođenju teleprakse potrebna je stabilna internetska veza, uređaj  s kamerom kojim će se uspostaviti poziv (pametni mobitel, računalo, laptop ili tablet) i program za video poziv. Neki od programa koji se koriste u radu su Zoom, Skype, Google Meet, doxy.me…Tijekom terapije na daljinu svi materijali u digitalnom obliku mogu se podijeliti na ekranu. Roditelji i dijete mogu vidjeti i čuti sve ono što terapeut vidi na svom ekranu te zajedno proći kroz sve aktivnosti. Tako roditelji uče znanja i vještine za poticanje razvoja djeteta u svakodnevnim životnim situacijama i rutinama. Virtualna rana intervencija se u zadnje vrijeme pokazala kao najučinkovitija metoda u stjecanju kompetencija roditelja i pomoć u svakodnevnom životu s djetetom s teškoćama u razvoju. Prednosti logopedske teleprakse su: terapija iz vlastitog doma i dostupnost svim korisnicima, smanjenje propuštenih terapijskih termina zbog bolesti, mogućnosti održavanja terapije u češćim vremenskim intervalima, djeca aktivno sudjeluju u izvođenju zadataka.

Nedostaci u primjeni navedenih tehnologija i rehabilitacije na daljinu  su: tehničke poteškoće korisnika, problemi s audio-vizualnim materijalima, moguće teškoće u održavanju koncentracije i motivacije djeteta za ovakav način rada. Dijete ponekad nije moguće usmjeriti i uključiti u aktivnost samo putem ekrana pa treba koristiti razne dodatne motivatore.  Postoji i nelagoda zbog prisutnosti stručnjaka putem teleprakse u svom domu, zatim priprema okoline (odgovarajuće tihe i dobro osvijetljene prostorije) i pronalazak optimalnog vremena tijekom dana za rad zbog obaveza roditelja i sl. Ako proučavamo on-line nastavu ono što se primjećuje je nedostatak socijalnog kontakta djece s vršnjacima i učiteljima, manje vremena provedenog u bavljenju fizičkim aktivnostima i zabrinutost roditelja zbog količine vremena koje djeca provode pred ekranima.

Napominjem kako treba biti oprezan u uporabi tehnologije u poticanju djece rane predškolske i školske dobi.  To je dodatni medij za učenje djece i oblik je pismenosti 21. stoljeća. No važno je kontrolirano korištenje mobitela, tableta i računala kao edukativnog oruđa, a ne kao sredstva za višesatnu „tihu zabavu“  i stvaranja ovisnosti o ekranima, dok se roditelji bave drugim aktivnostima.

Detaljnije upute o logopedskoj terapiji na daljinu  i virtualnoj ranoj intervenciji možete pročitati na sljedećoj poveznici: 

https://kokolingo.hr/edukativni-kutak/logopedska-terapija-na-daljinu

Exit mobile version