Ručno rađene bočice u tradicionalnom ruhu nazdravljaju od Hrvatske do Amerike

 

Najljepše ideje često nastaju u najtežim vremenima. Tako je i Metkovka Martina Obradović, zajedno sa svojom majkom Ljiljanom Kraljević, tijekom pandemije korone odlučila pokrenuti izradu ručnih suvenira koji pričaju priču o Neretvi i Dubrovniku. Njihov brend „Imam ideju“ danas prepoznaju brojni domaći ljudi, ali i turisti iz cijeloga svijeta.

„Zamisao je postojala davno prije,“ prisjeća se Martina. „Moram reći da u cijeloj realizaciji nisam sama. Veliki dio odigrala je moja mama i odlučile smo sve pokrenuti u vrijeme korone. Kako kažu, najljepše ideje nastaju u najtežim vremenima. Obje smo plesale u folkloru, volimo i cijenimo tradiciju i nekako smo htjele napraviti suvenir vezan za naš neretvanski kraj.“

Prvi suveniri su bile Neretvanske bočice – mladići i djevojke u narodnoj nošnji. „Mama je dugo radila u garderobi i sada je veteranka, pa smo odlučile napraviti nešto što je vezano uz Neretvu. A ja sam, završivši fakultet u Dubrovniku i ostavši ovdje raditi, rekla: u redu, kad smo već napravile nešto što je vezano uz Neretvu, zašto ne bismo napravile i nešto vezano uz Dubrovnik? Razlog svega toga bilo je očuvanje naše tradicije, predstavljanje identiteta naših krajeva i čuvanje uspomena na davna vremena.“

Od magneta do prepoznatljivih suvenira

Na pitanje sjeća li se prvog suvenira, Martina odgovara bez razmišljanja: „Na početku su to bili mali suveniri – magnetići, privjesci, svjećice od pčelinjeg voska, mirisne vrećice. U početku smo ih poklanjale, vidjele smo lijepe reakcije i tako smo odlučile nastaviti djelovati u tom smjeru.“

Tradicija, kaže, može biti beskrajno inspirativna kada se spoji s kreativnošću: „Sama tradicija može stagnirati, ali kad je promatra kreativan um, ona postaje živa i prilagođena sadašnjem vremenu. Kada se transformira s poštovanjem, ona rezultira nečim neočekivanim i originalnim. Mi zapravo dajemo novi život onome što je staro, a to ljudi prepoznaju.“

Posebno mjesto u srcu kupaca zauzimaju upravo bočice: „One su mnogima najdraži suvenir. Naš kraj poznat je po rakijama, a mi pokazujemo kako ih na originalan način pakirati i poklanjati. To je simpatičan način da se nazdravi u posebnim prigodama – na vjenčanjima, proslavama, rođendanima. A najljepše mi je kada mi ljudi jave da je upravo naša bočica bila dio njihovog slavlja.“

Ljepota ručnog rada

Reakcije ljudi uvijek su pozitivne: „Najčešće pitaju kako smo osmislile proizvod, koliko traje izrada, gdje nabavljamo materijale. Ljudi cijene ručni rad i drže do tradicije svoga kraja. Posebno oni koji ne žive ovdje, a osjećaju nostalgiju. Naše bočice su poklanjane diljem Hrvatske, ali i izvan granica – u Italiju, Njemačku, Španjolsku, Švicarsku, pa čak i u Ameriku. Kada čujemo da su komentari lijepi i da su ljudi oduševljeni, osjećamo se zadovoljno i počašćeno.“

Suvenire predstavljaju putem Instagram profila „Imam ideju“, a naziv nosi osobnu simboliku. „Naziv je nastao iz trenutaka u životu kada smo tražile neko rješenje. Iz djetinjstva mi je ostala zvučna rečenica ‘Imam ideju’, pa sam je baš zato odabrala kao ime našeg kreativnog profila. To je jednostavno rečenica koja uvijek otvara vrata nečemu novom.“

Od ideje do gotovog dara

Proces izrade zahtijeva strpljenje i znanje. „Svaka ideja prvo nastaje u glavi. Da bismo napravile jednu bočicu ili drugi suvenir, mora postojati kroj. Nakon toga slijedi šivanje, vezanje, ljepljenje. Naravno, znalo se dogoditi da nešto pokidamo, da kroj ne bude dobar, a ponekad bi pale i rasprave,“ kaže kroz smijeh. „Ali upravo iz takvih situacija učimo. Svjesne smo da sve što je rukom napravljeno mora biti i srcem sačuvano.“

Martini i Ljiljani očuvanje tradicije znači jako puno: „Na ovakav način pričamo o ljudima, vremenu i vrijednostima koje se ne smiju zaboraviti. Ovo je način da tradicija živi kroz detalje, boje i kroz vrijeme. Mi vjerujemo da kroz male stvari zapravo čuvamo velike priče.“

Posebnost njihovih suvenira krije se u kombinaciji materijala i priči iza svakog predmeta. „Naši suveniri nisu industrijski. Svjesno biramo teži put. Spoj stakla, tkanine i boja, ali i ručni rad, ono je što nas čini drugačijima. Svaka bočica i svaki privjesak ima svoju priču i dušu.“

Tradicija i moderni dizajn – u ravnoteži

Martina vjeruje da tradicionalno i moderno mogu živjeti u savršenom skladu. „Balans bi trebao biti konstruktivan dijalog. Primjerice, naše konavoske kapice u suvremenom izdanju postale su privjesci za ključeve. To je ugodan spoj tradicije i modernog, gdje se jedan i drugi segment poštuju i nadopunjuju.“

Povratne informacije ljudi jednako su ohrabrujuće: „Do sada smo dobili zaista predivne komentare. Turisti su oduševljeni jer nose kući unikatnu uspomenu, a domaći ljudi jer osjećaju povezanost s vlastitom tradicijom. To nam je najveća nagrada.“

Pogled u budućnost

Planovi postoje, a Martina i Ljiljana ih ostvaruju korak po korak. „Održale smo nekoliko radionica u Metkoviću, u Gradskoj knjižnici, i odaziv je bio odličan. Ljudi žele kreativno izražavanje i žele ponijeti uspomenu sa sobom. U budućnosti bismo voljele proširiti ponudu, surađivati s vinarijama, vinotekama, restoranima i konobama. Vidjet ćemo što će nam budućnost donijeti, ali važno je da ideja uvijek ima – jer sve kreće od nje.“

U svakom detalju ovih malih umjetničkih predmeta osjeti se ljubav prema baštini. Martina Obradović i njezina majka Ljiljana Kraljević dokaz su da tradicija nije zaboravljena, već da uz malo mašte i puno truda može živjeti – u srcima i rukama onih koji je znaju čuvati.

Foto i izvor: JUGinfo.hr

Vezane vijesti

Najnovije vijesti

Kategorije

Skip to content